زنان ديگر در تئاتر ايران احتمالاً پيش از مهين اسكويي تجربه كارگرداني داشته اند ، اما بخشي از جامعه تئاتر عنوان “بانوي اول كارگردان تئاتر ايران” را شايسته مهين اسكويي مي دانند. به گزارش مجله روز ، 4 ژانويه سالگرد درگذشت مهين اسكويي است. هنرمندي كه حضورش محدود به اجراي نمايش نيست بلكه شاگردان زيادي …
خاطرهگويي از اولين بانوي كارگردان تئاتر https://majale-rooz.ir/2021/01/خاطرهگويي-از-اولين-بانوي-كارگردان-تئ/ مجله روز Fri, 01 Jan 2021 06:00:24 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2021/01/خاطرهگويي-از-اولين-بانوي-كارگردان-تئ/ زنان ديگر در تئاتر ايران احتمالاً پيش از مهين اسكويي تجربه كارگرداني داشته اند ، اما بخشي از جامعه تئاتر عنوان “بانوي اول كارگردان تئاتر ايران” را شايسته مهين اسكويي مي دانند. به گزارش مجله روز ، 4 ژانويه سالگرد درگذشت مهين اسكويي است. هنرمندي كه حضورش محدود به اجراي نمايش نيست بلكه شاگردان زيادي …
زنان ديگر در تئاتر ايران احتمالاً پيش از مهين اسكويي تجربه كارگرداني داشته اند ، اما بخشي از جامعه تئاتر عنوان “بانوي اول كارگردان تئاتر ايران” را شايسته مهين اسكويي مي دانند.
به گزارش مجله روز ، 4 ژانويه سالگرد درگذشت مهين اسكويي است. هنرمندي كه حضورش محدود به اجراي نمايش نيست بلكه شاگردان زيادي را تربيت كرده است ، نويسنده بوده و كتابهاي ارزنده اي را به تئاتر ايران اهدا كرده است.
شريك زندگي اسكويي ، مصطفي و همسرش مهين اسكويي ، با تاسيس گروه تئاتر Anaita يا آكادمي هنر ، هنرمندان درخشان تئاتر ايران را تاسيس كردند. Cartes com مهدي فتحي ، محمود دولت آبادي ، مهين شهابي ، جعفر ولي ، شمسي فضل اللهي ، پرويز بهرام ، بيژن محتشم ، سيروس ابراهيم زاده ، محسن يالفاني ، يدالله شيراندامي ، هادي مرزبان ، پروين چايچي ، رسول نجفيان جماعيم جامعيم ، رسيم ، رسول ، رضا بنفشه خواه ، حسن مهماني ، فريدون پارسانژاد ، ايرج مهدويان ، تقي كريمي ، آزرم كيكاووسي ، شكوه نجم آبادي ، ناصر رحماني نژاد ، پروين خضرازي ، نادر غزرايي ، بحرين فاطمه طاهري و … افتخار اين گروه را داشتند.
همزمان با سالگرد درگذشت مهين اسكويي ، گفتگوي كوچكي با سعيد امير سليماني ، بازيگر پيشكسوت تئاتر ، سينما و تلويزيون داريم.
در سالهاي اوليه جواني ، فعاليت خود را در گروه تئاتر آناهيتا آغاز كرد. وي به همراه محمود دولت آبادي در نمايش “اينس ماندو” به كارگرداني مهين اسكويي نقش هاي اصلي را بازي كرد.
اين بازيگر پيشكسوت درباره همكاري خود با مهين اسكويي به مجله روز توضيح مي دهد: من از سال 1339 به گروه تئاتر “آناهيتا” پيوستم و فعاليت حرفه اي خود را با اين گروه آغاز كردم. من در چندين كار از اين گروه بازي كردم ، به جز در يكي از آنها ، بقيه توسط خانم كارگرداني شدند. مهين اسكويي. من هميشه گفته ام كه اگر چيزي در مورد بازيگري مي دانم ، اين مديون اين خانم بانوي هنرمندي هستم كه تا پايان زندگي او هميشه با او در ارتباط بوديم و در ميانه فعاليت هاي نويسندگي و تحقيقاتي او بودم.
وي مي افزايد: “اين نوعي هوش هنري و خلاقيت ذاتي در مهين اسكويي بود كه من در هيچ كس نديده ام.” ممكن است زنان ديگري پيش از او در تئاتر ايران به عنوان كارگردان كار كرده باشند ، اما اولين كارگردان واقعي تئاتر ايران خانم مهين اسكويي است ، زيرا او با يك روش علمي كار مي كرد و آنچه را از تئاتر استانيسلاوسكي آموخته بود در آثار خودش بارگيري شد
امير سليماني با تأكيد بر اينكه بايد از تلاش هاي اين بانوي هنرمند در تئاتر ايران نوشته و قدرداني شود ، از ديگر فعاليت هاي مهين اسكويي نيز ياد مي كند: وي تلاش هاي زيادي داشت. ترجمه هاي بسيار خوب از نمايشنامه هاي بزرگان تئاتر جهان ، به ويژه بزرگان تئاتر در روسيه كه امروزه نيز در دسترس هستند و همچنين دانشجويان و تازه كاران تئاتر مي توانند از آن بهره ببرند.
وي در پايان گفت: خانم اسكويي فقط بازيگر يا كارگردان تئاتر ما نبود. وي همچنين خدمات قابل توجهي در زمينه آموزش دانش آموزان ارائه داد و بسياري از دانش آموزاني كه وي در گروه تئاتر آناهيتا پرورش داد ، نعمت تئاتر ما هستند.
مهين اسكويي (مهين طالقاني) در 23 مارس 1980 در منيريه تهران متولد شد. پدرش حسن عباسي طالقاني ، مذهبي ، در منطقه سرچشمه مغازه برنج فروشي داشت و مادرش ملوك رازي از خانواده اي هنردوست بود و خواهرش با ابوالحسن صبا كار مي كرد. اسكويي تحصيلات ابتدايي خود را در مدرسه الوند گذراند و از آن زمان شيفته موسيقي بود. وي با اشتياق در نمايش هايي كه در پايان سال تحصيلي اجرا مي شد شركت مي كرد و با تشويق عمه خود كه در زمينه موسيقي و آواز فعاليت مي كرد ، بيش از پيش عاشق اين هنر شد. پس از آن ، وي ليسانس خود را در دبيرستان نوبوگان آغاز كرد و همزمان به سالن فرهنگ براي ديدن يك نمايش رفت. وي در هنگام اجراي اين نمايش با زنده ياد مصطفي اسكويي آشنا شد و بعداً با او ازدواج كرد. اسكويي در طي سالهاي 25-25 و در زمان كار به عنوان دانشجو و بازيگر با عبدالحسين نوشين كار كرد و در تئاتر فرهنگ اقامت گزيد. اين آثار تئاتر مانند روسپي بزرگ ژان پل سارتر و سه دزد را اجرا مي كرد. پس از آن به همراه نوشين و گروهش به تماشاخانه فردوسي رفت و در نمايش “ولپن” در نقش كلمب ظاهر شد. هنگام تعطيلي تئاتر فردوسي ، مهين اسكويي و همسرش به فرانسه عزيمت كردند و دو سال بعد با بورس تحصيلي دولت شوروي به مسكو رفتند. در سال 1329 آنها در امتحانات ورودي مختلف موسسه دولتي هنر مسكو (Gay Tis) شركت كردند. و وي كار “شب انتقادي” از نويسنده لهستاني را به عنوان رساله اجرا كرد. مهين و مصطفي اسكويي پس از بازگشت به ايران در سال 1337 ، “مدرسه هنر آناهيتا” را در سينماي باستان آپادانا تأسيس كردند و كلاسهاي بازيگري را در آنجا تأسيس كردند. آنها در زمستان همان سال نمايش “اوتلو” را با حضور بازيگران آناهيتي اجرا كردند. بازيگراني چون پرويز بهرام ، جعفر ولي ، مسعود فقيه ، سيروس ابراهيم زاده و … آنها در اين كار حضور داشتند.
اجراهاي بعدي گروه تئاتر آناهيتا “خانه عروسك” ساخته ايبسن به كارگرداني مهين اسكويي بود و بعداً “بسياري از سر و صدا براي هيچ چيز” را در سال 1939 به صحنه برد.
بازي در نقش “بلانچ” در نمايش “كشش به نام هوس” حضور درخشان ديگري در صحنه بوده است. مهين اسكويي پس از جدايي از مصطفي اسكويي در سال 1944 از گروه تئاتر آناهيتا استعفا داد و در همان سال در نمايش “چشم انداز از پل” به كارگرداني پرويز بهرام در تئاتر كسرا بازي كرد. در سال 1961 و بعد ، اسكوئي علاوه بر آموزش تئاتر ، مجموعه آثار سه جلدي استنيسلاوسكي ، “صاعقه” آسترووسكي ، “خرس و دادگاه” چخوف را ترجمه كرد. “در اعماق” ساخته ماكسيم گوركي.
علاوه بر اين فعاليت ها ، او چندين برنامه تلويزيوني مانند “گرگ ها و بره ها” ، “كالسكه طلايي” ، “غار سالامانگ” ، “حلزون خطرناك” ، “شيطان” ، “شب هاي سفيد” ، “خرس و خواستگاري” را دارد. “و” جشن پانزدهمين سالگرد “. جهت دار. وي پس از مدتها بيماري در 3 ژانويه 2005 درگذشت.
انتهاي پيام